Sunday, April 28, 2013

Land with thousands Mohammad

                                          Chicken Tagine

Masa aku mula-mula sampai ke bumi Al-Maghrib( di dalam bahasa arabnya) iaitu Morocco,aku sedikit terkesima(ah!aku confuse sebenarnya yer..)..sebab,semua orang yang pada mulanya aku bertemu,bernama Mohammad@Mohammed.
Aku menaiki keretapi dari Casablanca ,ke kota Fes,yang di katakan kota ilmuan, kota budaya ,kota gastranomi,pernah menjadi ibu negara Morocco suatu ketika dahulu,dan merupakan bandar ke-2 terbesar di Morocco,dan berpenduduk lebih 1 juta orang.
  Aku berbalas e-mail dengan Guest House di sana,dan telah di beritahu untuk menghubungi dia sejurus sampai di stesen keretapi.Perjalanan dari Casa Voyageurs mengambil masa 4-5 jam,dan sampai di sana, hari hampir gelap.So, dari dalam keretapi aku hanya memandang keluar tingkap.Selesa sungguh coach kelas pertama.Di sana,harga ticket kelas pertama dan ke dua tidak banyak beza,so,aku beli ajalah ticket first class.Bila lagi nak merasa yer dak?Setelah sampai,aku menelefon number yang tertera di dalam e-mail.

  "Welcome to Morocco!" ,kata suara di sebelah sana.
  "Yeah,thank you.Beautiful country.." balasku.Yang sebenarnya,aku pun tak tahu kenapa aku berkata begitu.Setakat melihat pemandangan bukit bukau,gunung ganang dari dalam keretapi,belum melayakkan aku untuk membuat pujian atau kejian bukan?Saja lah aku berbasa-basi.Heh!
"Just take petit taxi,red color,small one to Bab Bou Jeloud ,I will wait for you there.See you there, no worry"."katanya ramah di hujung talian.
"OK.But I want to get a bus ticket to Marrakech first.A night bus ticket,CTM." aku menerangkan.
CTM is one of biggest bus operator there.
"Its OK,I will help you..Insyallah.Or ,you can take a train,better...I will show you", kata dia...
"Tak penuh ke train atau bus tu karang?", aku macam nak get things done first before anything tonight ,so I can sleep in peace,and things are going my way,just the way I had plan it.
"No, just come here first,we sort this later,insyallah." He insisted,tapi taklah memaksa bunyi nya, but more sounds like " relak ahhh bebb, karang-karang,besok..lusa,tulat, tahun depan ker....kita boleh settle bebenda ni...rilek ah.." ..
Ha..lebih kurang macam itu nadanya.Tapi,yang dia tak tahu,helloo!!Aku tak banyak masa.Kalau jadi gitu macam mana?Kalo jadi gini macam mana?Kalau ticket habis macam mana?..Tapi, dalam kegusaran,aku tahan jugak petit taxi ( main public tranpsort kat sana.Nasib kau lah kalau kau dapat yang burukkkkk sgt taxinya, tapi kalau kau nasib baik,kau dapatlah taxi yang baru,spanking new gituk!) Meter?Hmm..kau kenalah paska dia pakai meter.Aku,wlwpon tak sepak french atau Arabic( bahasa yang di gunakan di sini ),aku tau macam mana nak cakap "sila pakai Meter please~~~ !!! "..hasil "research aku dalam lonely planet,trip advisor bagai lah kan.Hiks!!!Penting tuh tuhhhh...
   Something something "la kunturrrr " gituk.
Kata tripadvisor or LP, it should cost me about 10 dirham( MAD, moroccon Dirham..now 100 MAD = dalam Rm35~37 ),tapi dia pakai meter ,and it showed 14 Dhs.So,aku pun bayar jer lah.Bagus bila kita mengetahui maklumat sebelom ke mana-mana, kalau kena tipu pon, tak lah jauh sangat bezanya.Itu pentingnya research.
 Turun saja aku dan rakanku dari taxi,kami mengheret bag yang sungguh berat.Sungguh,aku tak faham dengan diriku, luggage aku selalunya berat,hingga aku sendiri tak kat nak angkat.Sampai sekarang aku belom dapat selesaikan misteri diri aku yang itu.Tiap kali aku kemana-mana dan cuab untuk travel light, aku gagal big time.
  "Hello Nora !!" seseorang memanggil namaku.Tinggi orangnya,dan menghulurkan tangan untuk bersalam bersama senyuman.Aku macam.."ehhh..tau aja dia ek,yang aku ni guest dia...aku baru jer turun dari cab".Entah,mungkin dia dah biasa dengan kedatangan tetamu.Padahal, kawasan Bab Bou Jeloud tuh sanat sibuk dengan kereta,bus,van,orang lalu lalang,dan silauan lampu jalan.Bab Bou Jeloud adalah pintu masuk utama ke Fes Medina ( Fes EL Bali , ), walled city,yang di bina beribu-ribu tahun dahulu,mempunya lebih kurang 9000 alley ,lorong kecil.So,tak kuasa aku nak sesat barat,lebih baik datang berjempot.
 " Hello!" Jawabku sambil mengheret bag ,dan dengan tidak di suruh,dia mengambil bag ku, dan membantu ku membawanya.Alhamdullilah,kata hati ku.Now...after a super long flight( eh,di Dubai airport,semua jam yang tergantung tuh Rolex ek!Aku nak beli rolex yang kecik pon pikir seratus kali,tapi depa selambak jer jam jam tegantung besar godang tuh rolex noks!),sleepless journey,dan dengan tak mandinya lagi,benda yang aku nak sekarang adalah hot shower dan tilam empok.Itu sahaja.
  " I am Mohammed.Welcome to my country.How are you doing?",tanya nya,sambil kami berjalan menuju ke tempat penginapan.Aku cuba mengejar lajunya langkah mereka.Rakanku dan dia.
 " I am tired ",jawabku jujur sambil ketawa.Tapi mataku tak lepas memandang kiri kanan kemeriahan lampu dan kedai-kedai makan, restoran,streeet vendor dan jugak bermacam kedai menjual accesories ,tudung dan sebagainya.Dan dalam tak sampai 15 minute berjalan ,alhamdullilah !!sampai kami ke tempat penginapan, Dar El X .Dia mengetuk pintu, dan pintu di buka dari dalam oleh seorang pemuda.
  " Meet Mohammad" kata dia..
"Same name?", tanya aku memandang keduanya.
"yeah..yeah..we are Mohammad..You can call him Moha ..",katanya...
OK,we sat down at the sofa ,while waiting our room to be ready.
 " Our hospitality,is mint-tea.With sugar or without sugar ?",tanya Big Muhammed ,the one picked us at the Bab Bou Jeloud.
  My freind and I ,in unison .."with little bit of sugar ".And few minutes later ,tea was poured into a cup,infront of us.He politely handed it to us,and I drink it.
"ya allahh Nora...rasanya macam ayaq longkanggg!!!", kata travel partner ku.
"Ha?iyer ker...?, aku cuba minum.Erkkk....strongggg mint taste there !Dan di mana kemudiannya aku tahu,berjambak-jambak daun mint dalam teko tu.Kat sana murah noks.Satu bag plastik besar mint tea reganya cuma 5-7 Dhs sahaja.
Tapi aku telan ajalah...kesopanan kan.Orang dah hidang.Dan aku dah penat.Malas nak fikir,samada patut ker aku minum.Dalam senyum kelat ,aku telan ajalah.

Tea mereka lain ,cara menyediakan pon lain..OK,this will be on a different posting.....
( Tapi kat Marrakech,aku rasa depa bubuh daun mint lagiiii dasattttt,sampai aku takleh accept beb.When the guy were not looking, I pour them to the nearby pasu bunga.Hah.Hidop kau wahai bunga bersama kesegaran mint tea.Hiks.)Yes u ols, I dah master dah cara buat tea sana..aWwww..

Cuaca dah lah sejuk!Takde pulak mereka ni heating system.Katanya, musim sejuk di Al-Maghrib ni pendek, so mereka tak bother nak invest dalam heating system katanya.Nasib baik dalam bilik ada.kalau tak,sure aku dah jadik "frozen cheek peas".Lepas hot shower,aku tidor mati lah agaknya.Arhhhghhh.

   Bangun pagi esoknya,bangun dari tidor ,aku lihat BM dah bangun,berdiri kat area dekat dengan bilik kami.Berbeza dengan malam semalam yg mana dia berjyelabbah ( jubah tebal),pagi ni dia memakai kemeja( shirt) dan kelihatan modern.(Aku tak cakap bila dia berjubah dia kelihatan ancient...hmm...kan?)
Aku cakap siap-siap pada Big Muhammed( ok, I short formhis name  to BM,senang nak tulis ),aku nak beli ticket train atau bus ke Marrakech.Dia cakap,dia akan uruskan,insyallah.Dan aku teringat,aku belum register diri aku di situ,so aku tanya "Kau tak nak passport kitorang ke?Kitorang belom register ni.Dan kitorang pon belom bayar.",tanya aku sambil mengamati ke-moden-an his look today.Senyuman nya pon lebih menawan dari semalam.Haha.I am not checking on him yer.Aku cuba memahami,bagai mana rupa orang-orang Maghribi.Yerlah,Al-maghrib ni negara Africa Utara,tapi rupa mereka taklah macam orang africa yang gelap tu...tak sangatlah..ada sesikit jer..but majoriti,putih jer dek non.
 "Oh,nanti -nanti jerlah" kata dia.
"Ha?..boleh ker gitu?"tanyaku ke kehairanan.
"Ah..its ok...breakfast will be at 8.30AM,you can have it down stair,or you can have it upstairs ,on the terrace.",dia ckp gituk.
 "Ehhh...awak ingat tak,saya ckp,saya nak professional guide pagi ni.",kata aku pada dia,mengingatkan.
  "yeah yeah,you will have it ,insyallah..no worries",kata dia casually.
 Aku macam...hmm..is he arrange it for me OR NOT ?Tiba-tiba aku macam nak tanya lagi.
"SO,what time he will come?English speaking,no shopping trip."tegasku,meminta kepastian.
"Yeah yeah,INSYALLAH .Go and enjoy your breakfast first.I will get Moha prepare it for you guys",kata dia.
To be honest,aku masih dalam persoalan,about the arrangement on  my TICKET to Marrakech dan my request for my professional guide.Anyhow, kami naik ke terrace untuk bersarapan.They have lovely terrace,and spectacular view.I love them,that it took my mind off from segala kebimbangan.I am on holiday!!!kataku menjerit dalam hati.The breakfast spread was great,and the Moha guy was helpful.Then there were some other guest had breakfast on the next table too.Then BM joined us..which remind me again of my TICKET to Marrakech.And I kind of plan in my head,if I asked about it ,and if one more time he is going to say "INSYALLAH", I should strangle his neck... :-)
OK,the conversation about ticket didn't came up as we talk about some other stuff,and we really take our time ,enjoying the food and view and the company.
And about 10AM,the guide he arranged for us was waiting down stairs,and was introduced to us as Mohammad.Another Mohammad,so I thought...
OK, so we went for a half day tour ,which should cost you 150MAD (or 250MAD for full day ),and his explanation on history was very very detail.You can see his passion on his job, and later i learnt ,he was acctually a professor at some Uni there ,historian..hmm..katanya lah.Tapi aku bersyukur lah,dapat guide sebegini..penerangannya detail,dengan fakta bagai...
Cuma, hmmm..ada jugek shopping trip,sabaq jerlah.Singgah kat "corporation",tempat buat sutera lah, tanneries( yang ni kami mmg mintak, nak tengok macam mana kulit di process sebelom di jadikan bahan untuk hasilkan barangan kulit seperti bag bagai.....ianya kind of a must-see things,when you are in Fes ).
Balik dari walking around Medina, we decided to visit the new town, and need grand taxi arrangement.Here,finally I got my train ticket to Marrakech too..after "patiently" waiting,and I literally drag BM to his computer ,to show me the train schedule...
Well....things get arranged.Well,here,things get arrange as you asked for,but you jst need to be patient or not rushing.They said,no rushing in Morocco,rushing will kill you...
And at 4.00PM, BM walked us to the grand taxi stand,where the car waited  to show us the  new city.And guest what, BM introduced the driver to us.." He is Mohammad,He will bring you around the city.".

Ahhh..another Mohammad?
OK,sebab aku courious, aku tanya,kenapa orang kat sini SEMUA nama Muhammad@Muhammed?
BM said, as a muslim,tentu aku tau,nama Muhammad ni nama junjungan nabi kita.jadi, dalam setiap keluarga mesti ada satu orang bernama Muhammad or muhammed.BUkan Muhammad Syukri ker..bukan Muhammad Shafiq ker apa tau..just Muhammad.

**rolling eyes keatas.

Did I met many other muhammad ? Of course Yes.

And did  I met people with different name there?OK...finally ada...In Marrakech finally.Usama (extremely  annoying guy),,Nordin( sweet boy at the hotel concierge ),and Adil ( my saviour who willing to charge my phone which was dead earlier, for 10 Dhs,and deliver it to me, at almost mid-night.)...

                                     Heyna..

Rozita cik wan pon kalah you!!
MINT ...melata tumbuhnya,dan murah !
                                  pesta unggun api di sahara..gurun nun!



No comments: