Saturday, May 11, 2013

CousCous and The Moroccan Tea


April

    Tadi lepas sediakan sarapan pada Guest,aku nak lepak kat tent.Bahagian paling atas Guest House ni consist of tent and terrace.Cantik tent ni,dan biasanya popular di kala waktu musim panas.Sangat cosy dengan sofá bagai..
Tengah aku panjat tangga naik atas,aku nampak CousCous  tengah hisap rokok kat salah satu kerusi di situ…

“Hi CousCous..what are you doing?”,tanyaku ramah.Dia ni pekerja baru menggantikan  Moha yang telah berhenti kerja beberapa bulan yang lepas dan pulang ke kampungnya di Rissani,satu bandar tidak jauh dari Merzouga,puncak gurun( dune) yang paling tinggi di negara Morocco ,6 -7 jam berkereta dari Kota Fes.Di sanalah banyak filem Hollywood di buat.Contohnya,Prince of Persia,Gladiator dan banyak lagi.Atlas Studio terletak tidak jauh dari situ....

 “Tired…”, kata dia,sambil buat muka orang yang tengah keletihan sesangat gituh.Dan asap rokoknya berkepul-kepul.

   As usual..”tired” ni keluar dari mulut dia..selalu tau…kadang aku hairan,apa aja lah  yang dia penatkan?angkat beberapa helai pinggan?pergi beli sarapan?.Aku bangun lebih awal dari dia.Malah most of the time,MB yang kejutkan dia pagi-pagi.( Most of the time, dia tidur dalam tent ).Famili dia Fassis(people who living in Fes),tapi dia malas kot nak balik rumah,so rasanya 24 jam dia ada di guest house.Tapi kadang-kadang dia hilang ( MIA) tak beritahu MB.Tuh MB hangat hati jer kadang-kadang.Kau kerja buat cara kerja lah kan.Nak pergi mana-mana bagitahu…bukan MB tak kasi pun..tapi entah,aku dapati orang diorang ni ada sikap yang kadang aku kurang fahami,tapi terpaksa jugak fahami.Salah satunya ialah,tidak memberi penjelasan di atas sesuatu perkara yang berlaku.Aku ingat aku jer yang tidak memahami sikap yang ini.Tapi,bila aku baca buku “The Caliph’s House” tulisan Tahir Shah (Anglo-Afgan) ,perkara ini pun ada di sebutkan.So,bukan aku salah pandang lah kan...Contohnya, kalau lambat masuk kerja,kalau kita lah kan,sure sebelum boss kita tanya,dah kita explain panjang lebar dulu dan bagi alasan kenapa kita lambat.Tak kiralah alasan tu betul ker,tipu ker.... kan?Yang penting,explain.Kan? Yer dak?..
  Tapi kalau diorang ni,selamba badak aja…tiada explanation,malah kadangkala(or most of the time?) tiada kata-kata maaf pon...macam tidak ada apa-apa berlaku.Seperti tidak bersalah.Malah kalau yang lebih traditional,dia ambil sikap “ itu kuasa Allah,saya hanya merancang.Tapi kalau dah di takdirkan saya tidak dapat datang on time,apa boleh saya buat.Allah punya kuasa.”.OK I geddit.Aku faham…tapi….a sorry and little explanation won't kill right?

So,instead aku membebel kat dia kenapa dia MIA from work  that day ,aku diam aja.OK,OK..aku  ada tanya,tapi tuhlah..dia cuma cakap..” I went to see my father “.
OK,kau  mungkin akan fikir dia akan sambung kata-kata dia “ aku pergi jumpa ayah aku,dia call aku ada kecemasan,kucing aku mati kena langgar lori ikan , adik aku gaduh dengan jiran sebelah ker...itu yang aku pergi keluar tak cakap tu..dan aku kena jumpa dia selesaikan masalah dia bla  bbla bla…."

  TIDAK!!..Tak, dia tak cakap sebegitu.
Cuma “I went to see my father”, FULL STOP.

  So,bila dia cakap dia letih,padahal apa aja yang dia buat pon,aku pon malas nak tanya ‘WHY??”.Instead,aku ajak borak aja.Lama-lama dia ni ok jugak.Aku ingat dia tak pandai bersocial dengan guest.Tapi dia not bad.Pandai jugak lah dia melayan guest,layan borak.
   Yerlah,,kalau ikutkan,aku rasa,si FZ ( Fatima Zahra) tuh buat kerja lagi berat dari dia.Pagi-pagi datang terus prepare breakfast,kemas semua bilik dalam guest house ni,mop floor,basuh lantai,tukar cadar sarung bantal segala,cuci toilet,menyapu,cuci semua cadar ,tuala,semua lahhhhhhh.yer,mesin basuh yg cuci,but still hard work....you know, hotel stuff?semua benda nak kena tukar hari-hari kan..serious a LOT of work and she do it alone, every single day!!Aku try to avoid her having to wash my clothes.Selalunya aku basuh sendiri jer,wlwpon kdg2x MB hairan why I do that...aku bukan apa,I think she has too much thing in hand already..and sometimes she cook for us too..once she made us beef and prune tajine.Delicious!
  

“Do you like working here?”,tanya aku casually.
“Yeah…I do..Its been 3 months I am here…Its good..”,kata dia.
  Aku angguk-angguk aja sambil perhatikan keadaan dalam tent yang kemas tersusun.
“But,If I don’t like something,I just go.”sambungnya sambil menghembus asap rokok..
“Really.You will just quit??”,aku kunyah biskut aku perlahan-lahan.
“Yeah..CousCous,if he don’t like something,he will just go.But so far I like here”,kata dia...sambil hembus lagi asap rokok dia dengan kuat..

Erkk…begitulah kaedahnya diorang ni kan...hmmm..satu benda yang kadang sukar jugak untuk aku fahami orang diorang nehhh...*will write them on separate entry     


     Aku ada permintaan pada CousCous untuk ajar aku menyediakan teh Morocco,sebab aku percaya dalam sehari adalah dalam 20 kali dia kena jerang teh,dan dia dengan sabarnya mengajar aku.Dia selalu mulakan dengan perkataan “ Look !”.
  Teh moroccan ni bukan masak air ,curah teh and done….hmmm….Dan teh ini memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan social di Morocco.Setiap kali orang datang,tidak kiralah pagi petang siang malam,esok ,lusa, tulat,Winter, summer, spring,fall, makanya teh lah yang dihidangkan.Some of them called it  “Berber Whisky”.


Look !!..kata CousCous
2 benda di perlukan.Cerek tu untuk boil the water.Teapot,we need it after that..
Gula.Untuk teapot besar tu,kita perlukan 3 setengah cube.
Bila air dah mendidih,tuang air tuh ke dalam teapot.masukkan 3 setengah cube gula,dan daun green tea.He don't have exact messurement,just.."about this much.." gituh...Dan kalau suka,masukkan juga dried mint leaves.
Dried mix green tea leaves
Then,nyalakan api untuk teapot tu,bring it to boil,and stop the fire.Lepas tuh,tuang teh tuh dalam gelas, dan tuang balik isi gelas tu dalam tea pot.Ulang step itu 2,3 kali.Itu katanya untuk mix the tea mixture really well...        
                                Tea anyone?Moroccan tea I mean...

Skillfull Moroccan way...tea anyone?   Kalau aku yang buat gitu,angkat teapot tuh yang berat tuh,di takuti tea tu jirus aku pulak...hahaha                                                                                        
                                         Thank you !!For the tea lesson..

Untuk yang suka mint tea, kami akan letak fresh mint tea leaves, sejambak dalam gelas tuh,sebelum tuang teh tuh.kat pasar tuh,7 dirham dah boleh dapat one bag plastic besar ha daun mint tuuuuhhhh....**katanya,org berasal dari desert tak suka sgt mint sangat..

    Kalau kita,kadang kita hidang sirap,juice,teh,kopi..tapi mereka..teh teh teh teh  tehhhhhh.The only choice is,with mint leave or without.To be honest,I would rather choose the one without  mint.
  Lepas aku learnt a couple times, aku cuba prepared the tea myself , aku hidang pada MB.He was working on his company website…
”Come on..take a break,taste this tea.I prepared them.”,I poured the tea from the tea-pot yang maha berat tu.Then I hand him one cup and look at him like  “I am the new tea expert here.My tea should be good” that kind of look.
When he took the cup from me, I grinned.
    ‘Really?”,tanya dia balik macam tak percaya.
“Yes,she made herself”,kata Couscous memberi aku moral support.
“Let me try…”,dan MB cuba minum.           

   I was waiting there,for the verdict.Rasa macam menunggu Chef Joe atau chef Adu  untuk komen masakkan aku jer…berdebarrr gitu...

And….

“This is…the best Moroccan tea I ever tested.”,kata MB sambil tersenyum lebar..
.
“You seeeee..I have talent.”kata aku kegirangan,and pour him another cup .. :-)

No comments: