Monday, May 6, 2013

Life in the medina....shopping????

     Aku terbaca satu blog ( Matt in Maghrib ) bercerita tentang shopping perabot.
Yer,shopping perabot :medina-life-buying-furniture
Lepas baca pengalaman Matt tuh,aku tersenyum.

    Hari tuh, aku menyaksikan suatu pengalaman yang hampir sama..well, almost.Hahah.Tengah aku duduk menikmati teh ( well, teh teh teh.....itu jer minuman yang ada noks, selain orange juice ) dan cuba menghabiskan bacaan ku , The Caliph's House ,MB tanya pada aku"do you want to go out?Lets go to the new town".
  "YES!!",jawab aku pantas.Look,I do like medina life,but I want to go out and see outside world as well.Haahah.
    " We will do some shopping.Some furniture for the new Guest House",kata dia tanpa aku menanya, semasa kami berdua tengah bersiap.Aku layerkan a few shirt,sebab kat luar tuh masih sejuk.
     "Wah,sounds fun," aku mengiyakan saja.Tak pernah aku beli benda lain yang serious selama ini.Beli perabot ni macam serious business jer.Kekeh.Excited aku gitu.
     "Aziz will join us ." Kata MB menambah.Terus lemah kepala lutut aku mendengarnya.
     "Why our life always revolve around Aziz?", aku bertanya semula padanya sambil gelak-gelak...Errr...aku serious bertanya tuh,tapi aku taknaklah kecilkan hati dia.OMG,aziz ni bukan orang jahat ok, tapi tahap annoyance dia tu,kadang tahap gunung Everest.kalau dia bercakap,dari 2 km kejauhan kau dah dengar suara dia.kalau bersuara,MESTI ada hadith dan ayat Quran segala.padahal???...Kalo dia kat tingkat 1,kau yang kat tingkat 4 pon boleh dengar bijik butir perbualannya.Lepas tuh nak menang aja...dan kadang tiba-tiba jer dia bercakap(tak reti dok diam noks).... " a lot of people nowadays are fake!",eh tetiba jer.Cakap depan aku pulak tuh.Kau ngata aku ker ????Hahaha.Yer,aku menyampah kat kauuu...kekkekekkee.
Lepas tuh cakap nak besar aja.Kau aja lah paling best,kau ajalah paling handsome, kau aja paling unggul...Tapi????Aku tau  dia cuma nak beborak dan layan dia berbual,yang kalau di layan,sampai tahun depan belom tentu habis topicnya.Lepas tuh hadith segala,tapi hakikatnya.....????errr...nan-hado.Tak perlu pura-pura depan aku tau tak....Tapi,mcm aku cakap tadi, dia bukan orang jahat.Cuma, err..jangan annoying sangat boleh tak?Baru ni,dia cakap pada aku,dia nak sambung belajar,nak ambil English Literature.Wahh...bagus lah aku cakap,aku sokong jer.Dan dia cakap dia nak hire girlfriend dia( ONE OF HIS girlfriendssssss) ,kerja tolong uruskan Guest House dia.Dan dia dah repeat " I want to further study " tuh untuk kali ke-seribu kot pada aku ,untuk the following few days tuh.Bila aku cerita dengan eager nya pasal niat baik Aziz pada MB,MB gelak-gelak."He already said that to everybody since last year.". Hah!Its soooo sooo very very him lah.OK,he is not bad guy,,,,but....he is just super annoying.Before we go out,we told CousCous to man the port.
     OK, we met Aziz at the Bab Bou Jleoud.Kitorang naik taxi pergi ke new town, Jalan Muhammmad V.Kalau kita ada IKEA,mereka ada KITEA.Ahhh..kagum jugak aku dengan kedai tuh,bertingkat-tingkat dan semuanya perabot modern.Lama jugak kami di situ.Aku biarkan aja Aziz dan MB membuat urusan mereka.Jelasnya mereka regular kat sana,so rancak lah mereka berbincang dengan manager nya.Aku pulak gembira turun naik atas bawah KITEA tu.Banyak jugak home accessories,barang dapor,barangan hiasan macam candle holder,lampu ,senduk dan sebagainya, selain set bilik tidur ,ruang tamu etc.
     Lepas habis urusan mereka,kami ambil cab ke the "mellah" ,the old Jewish quater,yang menjual perabot antique.Si Aziz,being him of course lah dia yang sibuk jadik negotiator.Tapi dia akan tanya pendapat aku tentang corak, color,design,that kind of stuff.Banyak kedi yang kami masuk dan keluar.Aziz ni macam baran sikit.Tak setuju dengan harga,dia akan counter the shop manager.Of course sepatah haram aku tak faham, tapi nada dia macam nak berperang gitu kan.MB ,always cool.Kemudiannya,kami meninggalkan "mellah", dan ambil another can to another place.Aku lupa apa nama dia,tapi kat situ banyak kedai jual barang second hand.Dan banyak jugak bazar jual baju dan sebagainya.OK, kat sini,mereka nak beli sofa untuk Dar R@bha.Baguslah.Finally,kau sedar yang sofa yang ada sekarang tuh hodoh ya Aziz...hiks.Aku tak faham kenapa dia letak sofa hodoh tuh kat receiption,dan opposite nya pulak,sofa ala datin-ish.Takde ciri Moroccan langsung tau.Mak setujuk tau.So,ke hulur ke hilir dalam tuh,dia tanya pendapat aku untuk beli sofa,yang plasticky.aku cakap.."Ya aziz,lebih baik kau spend duit lebih sikit tapi puas hati.Dan aku strongly suruh dia amik sofa yang Moroccan ciri cirinya,sepadan dengan tiles, hiasan dinding,pintu yang dah cun dan mempunya ciri-ciri Moroccan yang tinggi.Serious,guest house dia cantik.Tapi awat nak di hodohkan pula?OK,dia setuju.MB sokong aku sebenarnya,tapi sbb dia dah tahu perangai aziz yang stubborn tuh,dia pon malas nak cakap apa.OK,dah jumpa yang Moroccan, dan dia suka,so dia tanya aku tentang color.Aku pon cakap secara detail yang,kalau aku jadi dia,aku bawak plan floor dan ukuran dan jugak gambar color dinding,floor .Seriously,in Morocco,tiles mereka cantik cantik sangat!!!!!!Bercorak-corakk!..OK...Seingatt aku floor dia biru.Sofa tuh ada color purple, merah, biru.
Kalau ambil merah,memang contras lah,dan naik warna nya, dan cantik.OK,dia setuju.Bila aku cakap,kalau aku sure aku akan balik rumah,cehck balik ukuran, check balik color,sesuai ke tak sesuai,dan membuat beberapa visit lah ke kedai perabot tu dan barulah akhirnya beli.Terusss Aziz cakap .."ahhhhhhh!!! we man, don't shop like woman!".EHhhhhhhhhhhhh..sedap dia melaser aku kan...
     So they paid ,cost them 3500 Dirham..then ,aku dan MB balik ikut lori perabot tuh.Hmm..naik lorii nok balik rumah,sbb nak tunjuk jalan kat driver lori tuh.Kami duduk depan ,bersempit 3 orang.Aku,MB,driver lori..first time ni dalam hidop aku.
  
Sofa ni ada 3 seater, 2 seater dan single seater.Yang 3 seater tuh agak panjang.So,memikir kan entrance masuk ke DAR tuh,aku dok pikiaqqq....macam mana nak bagi sofa ni masuk dalam rumah hah??..Boleh ker?aku suarakan pada Aziz sbb dia yang beria beli.kalau DEY lainlah.Entrance dia lurus terus menuju ruang tamu....tuan kedai dan aziz dua-dua cakap "no problem, INSYALLAH". okkkkkkkkkkkkkkkkk.
Tapi dalam perjalanan pulang tuh ,aku sibuk memikir tau..masih belom lagi dengan kemusykilan ku,bagaimana nak masukkan perabot ni dalam rumah????Ini sofa bukan boleh kau bukak ker.kecikkan ker...hmmmmmmm...
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.....

Hmmmm..anyway..ianya dah di beli..
 
kecikkan pintu rumah ni...macam mana nak bawak masuk dude?????????How...Howww???


Mula-mula ada masalah nak bawak masuk.Aku lah bagi cadangan soh tonggengkan sofa tuh hok gini hok gituk.Mula-mula tak berjaya.AKu dah fikir...alamak...akan adakah adegan terpaksa memulangkan balik sofa ni ke kedai?Dan tuan kedai tidak setuju,dan tidak akan pulangkan duitnya,dan adakah Aziz yang panas baran itu akan memulakan adegan tumbuk menumbuk???????dan berlaku lah pergaduhan.....
Adakah?????Adakah ianya akan berlaku??????????

                  Ahhh...alhamdullilah,setelah mencuba pelbagai gaya,bagai magic ,sofa tuh semalam masuk dalam rumah.Phuhhhhhhhhhhhhh......seriously,rasa macam tidak percaya.....dengan "insyallah tuan kedai yang kurang meyakinkan tuh,aku dah terbayang jer kami dengan muka tebal pulangkan sofa tu...hahahah!!!!..tapi....alhamdullilahhh...

It was so impossible pada mulanya...

              Sempit ok ...dari entrance terus ada dinding dan kena corner ke lorong sempit ni sebelum jumpa ruang tamu....Dalam rumah ni,ada banyak perabot besar besar,katil king & queen size ,wardrobe, sofa yang kat terrace tuh lagik.I still wonder how do they brought those into the house???????
                                            Legaaaaaaa dah masukkkk.......ok now..its deco time....eleh...si Ajis ni muncul bila semua tuh dah selamat masuk dalam rumah....hmmmmmmmmmmmmmmm..........

                              I love the high ceiling......I think Aziz did a good job on his Guets House interior..I love walking on each floor ,and I did complement him,on his taste choosing the curtain,the bed sheet..i loikeeee them....



No comments: