Friday, May 3, 2013

Land with thousands Muhammad & The GARLIKA part 3

Terperanjat aku,but strangely,aku taklah act defensive sangat,dan bila ku toleh, laaaa..MB rupanya.
"Oh..its you..terperanjat saya.", aku menoleh sambil dia melihat ketawa .
"Yeah,but you didn't seem look so shock .." balasnya sambil kami jalan beriringan.
"I know, I am safe here, there is no snatching or pick pocket things here.." jawab aku tenang.
"Why you didn't wait for me?I told you we can go later"tanya nya...
"Hmm, you were busy with work,so I didn't want to bother you..".jawabku sambil terus berjalan.
"And why you came?",tanya aku balik.
"Hmm.... I am worry....",jawabnya pendek.
"I know the way,and I feel little bored...you don't have to worry..",kata aku bagi dia  assurance..
Dia pandang aku sambil jalan,tapi aku buat-buat tak nampak,muka tegak pandang depan.
There were silence after that.....which is,aku tak tahu kenapa, I feel happy deep down,tapi aku tak tunjuk.Nanti dia kata aku merajuk pulak tadi tuh,which I AM NOT.
 Eh,kenapa aku defensive sangat nih eh?

Kat depan tuh ada kedai computer..dalam 20 meter simpang nak ke pasar gitu.

"Ok,saya ada hal sikit kat kedai komputer nih, awak pergi pasar dulu.Saya tunggu awak kat sini,atau pun saya join awak kemudian..ok tak?"Tanya MB pada aku.
"Ok jer,takde hal..." Jawab aku,sambil senyum.

Sampai pasar,aku ambik my own sweet time nak tengok semua benda.Sayur,buah ,kedai runcit,semuanya menarik perhatian aku.Ada kedai jual daging dan yang paling best,ayam hidup yg di kurung dan berkokok sakan.Kiranya,kalau kau beli ayam,memang fresh lah,sebab akan di sembelih di situ jugak.Semua benda kiranya fresh lah kan..Ini tengah spring,so, sayur,buahan memang tengah musim.Segar-segar,besar-besar,dan harganya murahhhh.Sayur yang takde kat Malaysia..yang selalu keluar dalam AFC channel pon banyak.Oh yer,pagi tu aku ada beli bit root,artichoke etc,masih tersadai kat dapur...MB kata nak suruh Fatima Zahra rebus jer.Hoh!!I can't wait !!! Adalah a few sayur pelik,buahan yang tak pernah nampak.Ada datu tuh nama dia..hm..apa yer..lupa..tapi kalau di terjemahkan,nama dia buah " JOKE".kata MB lah.Then aku plan nak maska spagethy lah malam karang,so aku beli bahan-bahan nak masak spagethy kat kedai yang kami pergi pagi tuh.Budak kedai tuh dah ingat muka aku,senyum dia dan tegur aku dalam bahasa Arab.Well, aku cuma mampu cakap " Salam !"...dan senyum.Thats all.Haaa..time tuh,aku rasa kenapalah aku tak reti bahasa mereka ni....dan di mana akhirnya,permintaan aku nak beli Whole peeled can tomato memang tidak di fahami.Semua yang dia tunjuk aku tomato puree jer.Aku suka campur whole peeled can tomato with fresh chop tomato bila buat spagethy sos.Tapi tuh la.....ayam berckp dgn itik,dan takda runag untuk aku melangkah ke dalam kedai dia.So,end up aku beli tomato,yang BESAR BESAR, dalam 10 bijik.nampak fresh betol!dan hanya 7 dirham harganya!!!!!!!OMG,murah gilaks!!!!Aku meredah ke seluruh pasar,mengambil gambar pasar dari segala sudut ,dan jugak kadangkala di ganggu oleh jejaka tempatan.Masalahnya di sana,banyak sgt "tout" yang ganggu orang luar macam aku.Mungkin nak jual product tourism ker..hotel ker..pakej macam-macam.Yerlah,Medina di Fes ni,adalah tumpuan pelancong.Ada yang cuba cakap french,Japanese ,Italiano dengan But ..heks.I am not tourist yo!Haha.Ada satu tuh a bit aggressive.dia cakap"I saw you at Dar El X with ,where is MB ?",tanya dia mengekor aku..kadnag aku senyum jer ,tanda sopan.Taknaklah rude walau menolak untuk berkomunikasi.
Mostly aku cakap jer " La' Syukran ". NO THANK YOU.
Sedar tak sedar,aku lupa yang MB tunggu aku.Aku pandang kiri kanan takde pon bayang.Dan dalam tak sedar,yang aku dari nak pergi pasar ambik gambar saja,tanan aku kiri kanan dah penuh dengan bag plastik berisi sayur,bahan-bahan memasak, buah-buahan.I bought 3 melon!! and a few other fruits, dates, strawberry...HUH.Berat!!!........................................................!!!
So,dalam susah payah,aku kembali ke kedai computer tadik, tapi MB nowhere to be seen.Aku macam, ehhh....mana dia niiii.....
Rasa nak call,tapi I left my local phone kat bilik.Aku cuma bawak my other international phone.
Nak jalan balik ke Riad,ok jer..tak lah jauhh..tapi dengan barang-barang yang banyak begini,azablah jugak, fikirku.So,aku tanya owner kedai tuh," Mana MB yer?He was here.The tall guy.Muhammad.." dan ramai pulak lah yang boleh berbahasa Inggeris cuba membantu aku.
"Muhammed Sahara right?..I saw him just now..there.......",kata dia menunjuk ke satu kedai..
"really?",tanya ku confuse.
"Yeah,He was at the cafe at that alley...come I show you...." kata dia bersungguh.
Aku hairan, MB ni bukan jenis orang melepak kat kedai coffee atau duduk buang masa kat cafe ker apa..jadik,aku macam keliru entah tidak entah iyer.Tapi aku ikut jerlah dia masuk cafe.
"Muhammed Sahara will see you soon."kata dia.Aku toleh kiri kanan dan duduk dalam kedai,takde pon bayang MB.Aku makin keliru,bila mana budak tu tunjukkan gambar so called my "Muhammed Sahara" kat dinding.Ehhhhh!!apsal muak dia ada kat dinding kedai kopi nih?Dan of course muka dia lainnnnnnnnnnnnnn dari muka MB.Aku dah..."hmm..sudahhhhh..."...
DAN...muncul seseorang dengan lengkap berbaju traditional berber, berserban bagai..."YES I AM MUHAMMED SAHARA....you are looking for me?"..

Ahhh???

"Ah?..No...hmm...no....I am looking for another Muhammed...hmmm..wrong person..hmmm..sorry...hmm....excuse me..",cecepat aku bangun,senyum dan ..say thank you.Budak yang bawak aku pergi kedai tu terpinga-pinga...
Aku pergi balik pergi kedai komputer tu...dan ,aku ckp,"they bring me wrong Muhammed",kataku,sambil malu-malu .Maluuu siol !..Budak -budak tuh macam kesian pada aku... berbincang,dan again mencadangkan aku "oh..i know that Muhammed,this muhammad"....
 dan..after few minutes... lagi sekali, a wrong person munculYer..emmang tinggi..tapi bukan ..bukannnnn.......last-last,dah tak kuasa aku berdiri di lorong tuh ,dengan  semua orang macam kecoh lahhh sakan ...sebukkkkk nak tolong aku ,ala-ala kecoh...HEgrhh!!!.Aku ckp...."can i borrow you phone?Let me call him.."kata aku pada tuan kedai komputer..
.Aku ada keep his number dalam phone tu.So,aku dial lah..dan panicky aku bercerita..dan suruh MB datang jemput aku.
Dia gelak-gelak dan cakap..."you know dear ..you spent almost 2 hours there.I was looking for you in the market but I couldn't see you,so I go home..I can't contact you.where is your phone?"..
Hah...hampir 2 jam????Iyer ker?aku tengok jam.Hmmm..patutlah..hari nak gelap dah pon....
"Ok, you wait for me there.....If someone talk to you..just ignore them.."... kata dia sebelom memutuskan talian...

.......ahhh.... finally,dia muncul in about 10 minutes ...
OK...as if the incident not embarrasing enough...malam tuh,aku dah plan nak masak spaghety kan?
Tengah aku masak sos dia...tiba-tiba 9 orang Italiano guest kami (diaorang ni dah few days stay in Dar El X ) cakap nak pinjam kitchen,sebab depa nak masak SPAGHETY !!!! boleh????
Malam sebelom tuh,depa masak risotto..simple aja tapi SEDAP GILA...
so, a few of them keep asking me how I made my sos, what ingredient I use bla blabla......
there!!! ..I am terrified...Aku macam seorang peserta Master chef  dari Malaysia,dan masakkan aku di adili oleh 9 judge dari Itali...aaah.....segannn siotttt....Kenapalah dalam banyak-banyak hari,aku nak masak spaghety,depa-depa ni muncul with the same menu???
Si MB keluar kejap pergi to his another Guest House,jumpa Aziz..

I quickly text him..." hmm...if there is a troop of Italian cook a spaghety ,and I also cook spaghety..which one will you choose to eat?" ..

"hm??? ..is the house OK?take care of the place.." ,he text me back.
 Takut rumah terbakar ker kalau aku masak?Hahah.He always have an impression,yang aku ni tak reti masak.Sebab,aku slow aja kalau buat kerja kat dapor dia.

" The kitchen burn ", replied me.

"ok.I will eat yours, take care of the house "..replied him.

in the end .......he didn't eat my spaghety....Bloody Aziz brought him out for dinner nearby,and he also brought me back some sandwich....ha???? ...

"How many tons of Garlic you cook?",tanya dia..
"Many...I loveeee garlic...." kata aku.

OK   OK..Okkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....I put A LOT of Garlic....too much garlic .... and.....from that night ,he call me GARLICA @ GARLIKA....

"Good night Garlica ", kata dia sebelum pejamkan mata...

The next morning.... " Garlika....Good morning...." ...

Aku bagi jelingan membunuhh...

"I will eat them, don't worry..." kata dia........

No comments: