Saturday, August 17, 2013

Life here..I am still alive !


I am Tangier ( or Tanjah, in Arabic) now for a weekend.And when Sunday comes,goshhhh…tomorrow is Monday!?
Erghhhh..I thought I won’t have Monday blues here.Erk.Tapi esok kerja.Dang!
Lets talk about the life over here then..

Oh,before that,I didn't expected the 1st class ticket to Tangier ( Train that is!),was sold out.So end up I am buying a second class ticket ,which means,no seat number ,and NO SEAT actually.The same experience ,when I was going to Marrakech last week..But this time,instead cramped up in between seat/aisle in 2nd class with no aircond ,and between ketibus..,I am a bit clever yeah!I board 1st class coach,and standing at their corridor.(The 1st class coach has cabin,so outside the cabin,there is corridor.Aman hidop.Tapi very de sangat melukut di tepi gantang feeling,dan very de bangla youuuu..org dlm cabin sesedap duduk,kita macam melukut sgtlahh...pelarian???Aku bayangkan aku akan berdiri /duduk/cangkung/melunjur atas lantai selama 5 jam tuh,tapi ada insan baik hati,after few hours,one guy came out from the cabin and he offer me his seat( his family is in that cabin too)..legaaaaaaaaaaaaa...terus aku TERtidor..dan aku ingatkan aku dah kat Spain dahh...bila terjaga,aku tak tahu aku di mana dah..haha.
**Tangier is located in North Morocco,and you can take Ferry to Spain from there.Very very near loh...I will do another posting for Tangier trip,IF i am rajin..IFFFFF....
Its amazing!!!!!!The coast,remind me the coastal view in Possitano,Amalfi etc (Italy) I had when I took a bus ride there...

OK...now..work..

Work
Overall,its good.But to be honest,I don’t really achieve what I wanted to do here.Student come late to class seems normal.Student do no turned up to class looks normal.Student turn up at the last 30 minutes  of the class are normal too.The local teacher would only say “ its Eid”, or “its summer”………..So,kadang-kadang isi kelas tuh Cuma 2 orang.Kadang-kadang 20 orang.Dan kalau hari ini dah ajar about something,esoknya nak sambung lesson seterusnya dah susah.Sebab, ramai tak dating semalam,so kena repeat lagi,which to me sangatlah tak productive.Kadang angin jer aku rasa,but that’s how things are run here.Buat kerja sikit pon sudah “ahhh..we work a LOT today”.Si Ibrahim lah tuh kan!AKu macam..”errr…we only do 2 hours lesson today”.But,that’s life here.Thngs a running very slow,at their own phase, sukatik time bila.Bila planning something,memang aku tak expect anything out of it.Time management?planning?What is thatttt mannnnn?True,I saw some ambitious person in the organizations,who has travelled the world, and come back to Morocco trying to do something good for the nations.But all you can see,she could only dream ( sometimes, or most of the times),because the rest of the people are not with her.They are not in the same page,so whatever planning she made,hmmmmm…macam masuk longkang aja.And during the meeting that day,we discussed about what happen to Moroccan nowadays,especially the MEN .
“What happen to the man here??No job, lazy etc”, to which my colleague from Algeria added “ its not an issue that common in Morocco only,but also in his country ,and to which another  American colleague has added.. “ In the University,you can see, about 70% of student are women,specially in medical school etc..Haaaa….familiar?Aku rasa, di Malaysia pon sama keadaannya.Mereka suruh aku share tentang pendidikan di Malaysia.Panjang aku terangkan termasuklah, selain university ,kerajaan banyak jugak membina technical school.Ianya bagi memberi persediaan kepada mereka yang tidak ke universiti,sebelum masuk ke pasaran kerja dari segi skill etc,atau apa sahaja yang mereka minati.
Dalam kelas yang aku mengajar sekarang ni ,bagi umur 12-17 tahun,perempuan ramai.Student lelaki ada 2,3 orang jer,itu pon memang selalu lah tak datang.Bagi kelas 3-7 tahun pulak, mostly budak lelaki,budak perempuannya cuma 2-3 orang.Kenapa begitu yer?Bila dah besar,orang perempuan lebih ambitious??Tapi kalau kau bergaul dengan orang tempatan,kebanyakkan isteri mereka tidak bekerja.Yang lelaki,wlwpon macam-macam diploma, degree mereka ada,kebananyakkan nya pon tidak mempunyi pekerjaan yang baik..Peluang pekerjaan amat tipis di sini.Adik-beradik lelaki Ibrahim,semua kerja di luar negara.Di France Germany.Adik-beradik Ezdin, semua bekerja di Sepanyol.Muka abang dia yang aku jumpa tu pon dah Sepanyol dah laaaa gayanyaaa.Kelebihan mereka ni semua adalah multi lingual.Paling korok pon,mesti fasih Arabic,French.Dan ramai jugak yang berbahasa Sepanyol,Italy ,English of course.Tapi hakikatnya,jika mereka hanya duduk dan tinggal di Morocco,ianya tidak lah memberi kelebihan apa-apa,melainkan kalau kau kerja dalam bidang pelancongan,atau yang berkaitan dengannya.Yang perempuan pulak,kebanyakkan memang duduk di dapur sahaja.OOOOKKKkkkk…speaking about this……I have much interesting topic that I wanted to write…stay tune.

Ehhh..melalut panjang ek,walhal nak cakap pasal kerja aku kat sini jer.Aku kerja dari Isnin-Khamis.Jumaat , Sabtu dan Ahad,serta cuti umum aku cuti.Cuaca amat panas sekarang.Kalau tengahari duduk dalam rumah, macam duduk dalam oven…Pasrahhh youuu..Bilalah musim panas ini akan berlalu..end of September agaknya.Aku kira nasib baik jugaklah duduk di Sale-Rabat.Dekat dengan pantai.So darjah suhu kepanasan masih terkawal.taklah sampai 40 darjah ( I think larr..)..kdang 38 darjah gituk.Kalau kau duduk di Marrakech,Fes yang jauh dari laut,errr..masakkkkkkkkk kauuuu…..almost 50 degree..

1 comment:

kucing comot said...

sila cerita lagi dgn panjang lebar... sila buang.. IF rajin tu ya. kalau malas nak tulis jgn buat blog... gagagagaga...

mmm, jauh bejalan, buat kita berfikir kan.... hujan emas di negeri orang....

ada apa dgn tangier???? more story pls...hahaha